Delft-Marokko-op-de-fiets.reismee.nl

6 - 9 augustus, Bain les Bains - Ray sur Sa么ne - Gray - Lamarche - Beaune, 1088 km vanaf Delft.

Laat ik om te beginnen eerst eens zeggen hoe fijn ik het vind al jullie reacties en aanmoedigingen te lezen! Het geeft me het gevoel niet echt alleen op reis te zijn. Heel leuk om van zoveel mensen iets te horen. Even in het kort enkele antwoorden: Hetty, how great you were doing with your first messages in Dutch; amazing that you can write that well! Martijn, de foto van ons etentje staat wel degelijk op het blog, kijk maar bij de fotoserie van 30 juli -1 augustus. In de verhalen zijn maar een paar van mijn foto's opgenomen, meer vind je bij de fotoseries. Dirk en Sineke, jullie zijn me 1 dagetappe voor, ik hoop morgen (10 aug) in Cluny aan te komen, heb nog niet besloten welke variant te nemen.

Zaterdag 6 augustus, Bain-les-Bains - Ray sur Sa么ne, 94 km.

Alles lijkt bij de start van deze 13e (!) reisdag goed te gaan, maar Murphy komt in beeld. Nog niet alles wat fout kan gaan gaat ook echt fout, maar probleemloos is het vanaf nu niet meer. Het begint met een prettig stuk, heel langzaam omlaag, langs het Canal de l'Est. Bij een heuvelrug ontmoet ik een jong stel Benjaminse-fietsers, Hans en Simone, die ik die dag nog een paar keer zal zien. In de buurt van Pont d'Atelier staat aangegeven dat verderop de 'route barr茅e' is, maar een Frans meisje zegt me dat ik er met de fiets wel langs kan, dus ik ga op weg. Nou, vergeet het maar. De weg is volledig overdwars uitgehold en met geen mogelijkheid kun je er langs.

Dus omrijden. Volgens een Franse automobilist die ik tegenkom en zo vriendelijk is me de weg uit te leggen, is er wel een stuk 'entent茅'of iets dergelijks, en dat betekent steil omhoog. O.k., dus dat is een stuk lopen! Later die middag gaat het regenen, eerst gewoon, een regentje dat je met een vrolijk regenjackje nog wel aankunt.

Maar het gaat steeds harder plenzen, en daarbij hard waaien. Op een gegeven moment stortregent het zo hard, dat het aanvoelt alsof er emmers water over me heen worden uitgegoten. Schuilen heeft niet veel zin, ik ben toch al doornat en het is nog een eind naar de B&B die ik gereserveerd heb. Niet alleen ik kom daar uiteindelijk doornat aan, en zwaar bemodderd door alle plassen waar ik doorheen gereden ben, maar ook mijn camera is vochtig geworden in het zijvakje van het waterdichte (!) stuurtasje, en slaat helemaal op tilt. Ik krijg allemaal rare boodschappen als 'camera is oververhit' en uitzetten lukt niet meer. Dan maar de batterij er uit gehaald en hopen dat e.e.a. droogt. Baal enorm, want de camera is net nieuw.

Zondag 7 augustus, Ray sur Sa么ne - Gray, 36 km.

Camera vertoont nog steeds kuren, en na het nemen van een foto, wat wel schijnt te lukken, kan ik 鈥榤 alleen uitzetten door de batterij te verwijderen. Verder lijkt de dag wel goed te beginnen met een lekker Frans ontbijt met een grote pain au choclolat. Heb geen idee dat Murphy nog niet klaar is met me. Het is, na het noodweer van gisteren, goed opgefrist en niet zo plakkerig meer. Ik fiets weer een heel stuk langs de Sa么ne, die eind 19e eeuw voor een groot deel is gekanaliseerd en van sluizen voorzien. Ergens gaat zelfs een heel stuk kanaal door een berg heen - de schepen dus ook.

Vlak daarna is het fietspad erg slecht. Regelmatig bestaat het al uit slecht asfalt en/of losse gravel en zand, maar hier is het wel helemaal hopeloos stenig en vol gaten en bulten. Dat heeft z'n effect: een lekke band! En dat met niet-lekrijd-banden. Uiteraard m'n achterwiel. Ik haal het wiel eruit en probeer de band te plakken of te vervangen.

Dat lukt echter niet, zelfs niet met hulp van een passerende Nederlandse fietser. Het plaksetje dat ik bij me had is kennelijk ver over de datum en werkt niet meer, en m'n pompje, dat het altijd goed deed, heeft ook de geest gegeven. Daar sta je dan, op een fietspad langs een kanaal, kilometers van enige hulp op een zondag in Frankrijk. Dus dat wordt lopen naar de eerstvolgende plaats van enige betekenis, en maar hopen dat daar nog een ander hotel is dan datgene dat ik al gebeld heb, want dat heeft z'n cong茅 annuel, z'n jaarlijkse vakantie. Natuurlijk, het is augustus in Frankrijk! Daar loop ik dan, 12 (twaalf!) kilometer met een zwaarbepakte fiets. Ergens kan ik van het fietspad af en naar een grotere weg lopen, misschien dat ik wel een lift kan krijgen. Op weg ernaar toe knik ik vriendelijk een ouder echtpaar toe, dat op klapstoeltjes bij het kanaal zit. Tweehonderd meter verder is de weg gebarricadeerd: de brug die daar over de rivier ligt wordt gerepareerd en er kan geen kip over, laat staan ik met m'n fiets. Als ik terug weer langs het echtpaar loop vraag ik hen of zij wisten dat de weg doodliep. Jawel, is het doodleuke antwoord. Ik geloof dat mijn sarcastische 'merci pour me le dire!' niet helemaal doordringt. Als ik in Gray aankom, om kwart over vijf, lijkt ook het enige andere hotel gesloten. Dan maar op straat slapen??? Gelukkig, om zes uur opent het hotel zijn deuren en krijg ik, met enige moeite en aandringen, een kamer. De fietsenmaker is morgen, maandag, echter nog gesloten..........

En dit uitzicht uit mijn hotelkamer is zo'n beetje alles wat dit wat doodgebloede stadje te bieden heeft.

Maandag 8 augustus, Gray - Lamarche, 36 km.

De eigenaar van het hotel is zo vriendelijk nog een andere fietsenmaker voor me te bellen, maar ook die is op maandag dicht. Dan belt hij zijn 'garagist', en kan ik terecht bij een autowerkplaats waar de mecanicien ruim drie kwartier bezig is met mijn fiets, maar dan ook uit eigen beweging de ketting en derailleur heeft gesmeerd, en dat alles voor EUR 14,89. Ik geef een flinke fooi.

Ik start dan ook pas rond een uur of twaalf, en kom die dag ook niet erg ver. De hotels en chambres d'h么tes zijn hier dun gezaaid en veel zijn gesloten, ofwel voor vakantie, ofwel permanent. In Lamarche kan ik terecht, de volgende slaapgelegenheid is te ver om vandaag nog te halen. Dat is trouwens heel opvallend hier in deze streek: zoveel winkels, bedrijven en horeca zijn gesloten. Het geeft een wat triestige indruk.

Wel haal ik vandaag de eerste 1000 km!

Dinsdag 9 augustus, Lamarche - Beaune, 68 km.

Vandaag eerst een flink stuk door het bos: lange rechte weg. Daarna een wat saai stuk door open land, met hele stevige wind tegen. Word er wat neerslachtig van, temeer daar elk dorpje uitgestorven is, laat staan dat je er koffie zou kunnen krijgen. Ergens bij een rotonde waar een wat grotere weg de fietsroute kruist staat een grote supermarch茅, oorzaak van al de leegloop? Ik ga er binnen voor koffie en/of een toilet, maar alleen het laatste is er. Als ik weer naar buiten kom staat daar een Nederlands echtpaar, Theo en Hanny, met wie ik een stuk opfiets. Een paar kilometer verder vinden we zelfs een cafeetje dat open is.

Dan is het nog maar zo'n 20 kilometer naar Beaune, een historische stad met goede fietsenmaker. Vlak voor Beaune ook de eerste Bourgogne-wijngaarden:

Als eerste bezoek ik die fietsenmaker en koop een nieuwe pomp, nieuw plaksetje en een reserveband extra. Voel me gelijk een stuk vrolijker. Als ik dan nog gemakkelijk een behoorlijk hotel in een levendige straat met caf茅s en restaurants, vlakbij de ommuurde binnenstad vind, kan mijn dag niet meer stuk.

Overigens, mijn camera lijkt weer helemaal in orde! Na een douche en m'n fietswasje loop ik Beaune in en bezoek de H么tel-Dieu, Hospices de Beaune, een in de vijftiende eeuw gebouwd hospitaal, dat prachtig bewaard is gebleven.

Daarna een kir op een terras, en eten in een ander restaurant, keuze te over!

Morgen fiets ik naar Cluny, eindpunt van het eerste deel van Benjaminse's route naar Barcelona. Ik weet nog niet of ik de westelijke variant, heuvelachtiger, langs Le Puy, of de oostelijke variant door het Rh么nedal zal nemen. Ga ik morgen verder over denken.

Reacties

Reacties

Dennis

Hoge pieken en diepe dalen zonder in de bergen te rijden. Dat is ook een kunst!

Marina

Arme Tanja, dit was wel een stuk met tegenslagen. Maar je bent er doorheen gekomen. Moet toch een lekker gevoel zijn 1000 km. gereden. Op naar de volgende 1000.
Succes ! Denis en Marina

agnes hemelaar

Hoi Tanja,

Ben terug van de familiereunie en ben je reisverslag aan het lezen. Erg leuk. Zowel letterlijk als figuurlijk toppen en dalen begrijp ik, maar allemaal onvergetelijke ervaringen. Na onze splitsing voor Namen ben ik nog een eindje doorgefietst. De volgende dag heb ik vaak aan je gedacht: ook zo "genoten" van het vreselijke slechte wegdek langs de Maas en ook afgezien bij de eerste klimmen na Dinant? Maar je bouwt conditie op en na een paar dagen gaat dat al wat makkelijker, dat blijkt ook wel uit de rest van je verhaal. Ik wens je veel fiets- en andere genoegens. Geniet van alles wat op je weg komt. Het ga je goed en ik blijf je volgen.

renate

Wat een gedoe allemaal zeg. Fijn dat het nu weer beter gaat.

Nicoline

Jeetje wat ben ik trots op je, de 1e 1000 km zijn binnen. Geniet van je reisverslag, heb m'n atlas er bij gepakt en volg je. Veel plezier nog, dikke kus

Hetty

Holy Moley! Wat een vreeselijk paar dagen hep je gehat! Ik ben echt blij dat alles nu goed is met je. Ook gefeliciateerd met 1000 km. C'est magnifique!

Sineke en Dirk

Wat een narigheid maak jij mee! Geweldig dat je naast bedreigingen ook altijd weer kansen ziet.
En wat ben je al ver gekomen!
Omdat je een rustdag hebt genomen en via Nancy bent gegaan zijn wij je nu twee dagreizen voor. Wij zitten in St. Just. In de heuvels van Forez. Vandaag kwamen we boven de 900 meter. In Charlieu is een geweldige CdH. Staat in de gids. Dominique en Jean Pierre zijn heel gastvrij. De westelijke route is wel zwaar maar goed te doen. Het is hier erg mooi, dankzij de regen is alles hartstikke groen en dat komt goed uit nu qhet lekker zonnig is. Hier in St. Just zitten we in hotel La Poste. Goeie kamers en geweldig eten. We houden je op de hoogte en hopen je weer te ontmoeten.
Groet van Dirk en Sineke

Paul en Magda

Hoi Tanja,
Je maakt wat mee zeg!!! Ik hoop voor jou dat je de volgende 1000 km. beter weer hebt en geen bandenpech of anderszins. Je eindigt in ieder geval dit laatste verslag positief. Je bent een held.
Succes en tot de volgende keer.
Groetjes,
Paul, Magda en Maxime

Karen

Heb gisteren met de atlas in de hand aan Nina uitgelegd waar je naartoe aan het fietsen bent, ze was erg onder de indruk. Je krijgt de groetjes van haar.

Lastig van alleen op reis lijkt me dat je niemand de schuld kan geven en alles zelf moet oplossen. Ik heb diep respect voor je!

Tot snel,
Karen

Mieke

Hoi Tanja (ik ben er eindelijk achter hoe ik een reactie kan geven, dat kon ik, a-technisch als ik ben, niet vinden): ik lees met veel plezier en groeiende bewondering je verhalen, wat goed van je dat je dat allemaal doet! Ik hoop dat je de komende tijd lekker weer hebt en veel mooie dingen zult zien. Groetjes, je zwoegende FMO-collega Mieke

yvon en marcel

Hoi Tan,
We genieten van je verhalen. Gelukkig dat ik met franse les niet bij je in de klas zat. Ik moet denk ik nog wel even aan de bak om me een beetje verstaanbaar te maken. Onze "rustdagen"zitten erop. Geniet ervan en ik duim voor mooi weer en niet te veel lekke banden, groetjes marcel, bas en von

annelies

Heb vandaag je hele verslag gelezen, echt geweldig en knap dat je dat allemaal doet. Je zal wel een super conditie hebben nu. Blijf je volgen, veel plezier nog, groetjes annelies

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!